7/10

Kratka wentylacyjna, Podziemie i Niedokończona Przepowiednia

09:00


Nie wiem, czy to zauważyliście, ale przez ostatnie dwa miesiące nie zaczytywałam się w "normalnych" książkach, tzn. młodzieżówkach czy chociażby fantasy. Skupiłam się bardziej na poradnikach, biografiach i lekturach szkolnych. Ale ileż można wytrzymać?

Z tego powodu potrzebowałam książki, która nie będzie jakimś ciężkim sci-fi/fantasy czy horrorem. I kiedy z zaciętością przyglądałam się mojej biblioteczce, mój wzrok padł na niedawno wydaną w Polsce powieść Suzanne Collins ,,Gregor i Niedokończona Przepowiednia". Pomyślałam sobie wtedy, "To może być ciekawe!" i zagłębiłam się w historię Gregora i jego młodszej siostrzyczki.

A jest to niezwykle ciekawa historia! Bowiem książka ta opowiada o dwójce rodzeństwa, wyżej wymienionym 11-letnim Gregorze oraz jego siostrze, 2-letniej Botce. Ta dwójka niepozornych dzieciaków wpada przez kratkę wentylacyjną do ukrytego świata, zwanego Podziemiem. Tam poznają dziwnych, bladych ludzi, żyjących w pokoju z pająkami, karaluchami, szczurami, nietoperzami i innymi zwierzakami. Jednak ten niepewny pokój jest zagrożony.

Główny bohater, Gregor, wcale nie chce brać udziału w konflikcie Podziemia. Marzy mu się tylko powrót do domu i skończenie sortowania skarpetek. Kiedy jednak dowiaduje się, że ma szansę rozwiązać największą tajemnicę jego życia, postanawia dołączyć do wyprawy. Nie wie jednak, że odmieni ona i jego, i Podziemie.
"Odwaga bez rozwagi prowadzi do wczesnej śmierci. (str. 110)
Wierzyłam, że Collins wykreuje świat, który będzie intrygował i sprawiał, że od książki nie będzie można się oderwać - tak też się stało. Podziemie to miejsce znajdujące się pod Nowym Jorkiem. Ludzie tam żyjący muszą radzić sobie z wieloma problemami, jednakże głównym z nich jest brak naturalnego światła. Spotkanie tam karalucha, pająka czy nietoperza to coś całkowicie normalnego. Autorka przyznaje, że chciała stworzyć coś na podobiznę uniwersum Alicji w Krainie Czarów, świat, który tętni życiem, a o którym nikt nie wie.

Byłam ogromnie ciekawa tego, jak kobieta zabijająca kreowanych przez siebie bohaterów w tak widowiskowy sposób (Igrzyska śmierci), poradzi sobie z historią przeznaczoną dla dzieci. I muszę przyznać, że wyszło jej to fenomenalnie! Czytając ,,Gregora i Niedokończoną Przepowiednię" czułam styl Collins, a szczególnie w momentach czyjejś śmierci, bo i w tej książce zabijała ona spektakularnie.

Jednakże to nie funkcjonowanie Podziemia jest najważniejszym aspektem tej lektury, a rodzina. Autorka w piękny i poruszający sposób pokazała, jak ważne są rodzinne więzi. Tam gdzie była Botka, był też i Gregor. Główny bohater nieustannie myślał o swojej babci, tacie i przede wszystkim mamie. Godny był poświęcić wszystko, by uratować swoją siostrzyczkę i powrócić skompletowaną rodziną do domu.

Collins wykreowała bohaterów, którzy na długo pozostaną w mojej pamięci. Szczególnie zaintrygowała mnie Luksa, przyszła księżniczka Podziemia. Szkoda, że w tym tomie było o niej tak mało informacji, jednakże potęguje to moją ciekawość co do jej dalszych losów. Podobne jest z Ripredem - ogromnie ciekawa postać! Żałuję, że w normalnym życiu nie ma tak inteligentnych  i mądrych szczurów.
"Codziennie kiedy się budzę, mówię sobie, że to mój ostatni dzień życia. Jeśli nie próbujesz na siłę trzymać się czasu, to nie boisz się tak bardzo jego utraty. (str. 258)
Bardzo podoba mi się również wydanie tej książki. Oprócz pięknej okładki, na końcu pierwszego tomu Kronik Podziemia znajduje się Dodatek dla Naziemnych. W tym dodatku zamieszczonych jest kilka interesujących rzeczy, m. in. wywiad z Collins oraz coś, co niezwykle pobudza wyobraźnie czytelnika, a mianowicie "Stwórz własne Podziemie". Dzięki zamieszczonym tam punktom i wskazówkom możemy sami zbudować własne Podziemie, zasady tam panujące oraz podróż, jaką będziemy w nim odbywać.

Słowem podsumowania :
Gorąco polecam tę książkę młodszym, ale też tym starszym czytelnikom. Spędziłam z nią same miłe chwile i już wprost nie mogę doczekać się powrotu do tego zwariowanego, podziemnego królestwa.
Ocena : 7/10
Gregor i Niedokończona Przepowiednia | Gregor and the Prophecy of Bane | Gregor and the Curse of the Warmbloods | Gregor and the Marks of Secret | Gregor and the Code of Claw

W y z w a n i a :
52 książki
Okładkowe Love
Klucznik (Z półki)

262430 875064 17352112 177950539832183 10859510 13558212 18751956
Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu IUVI :)

You Might Also Like

0 komentarze

Prawa autorskie

Całość prezentowanej strony internetowej stanowi własność autorki bloga i jest utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631). Żadna jej część nie może być rozpowszechniana lub kopiowana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody autorki.
Materiały zawarte na niniejszym blogu mogą być wykorzystywane lub rozpowszechniane jedynie w celach informacyjnych oraz wyłącznie z notą o prawach autorskich oraz ze wskazaniem źródła informacji.